Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԵՏՔ Է ՍՈՒԲՅԵԿՏԻՎ ԳՈՐԾՈՆՆԵՐԻ ՎԵՐԱՑՄԱՆ ԼԾԱԿ ՈՒՆԵՆԱ»

«ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԵՏՔ Է ՍՈՒԲՅԵԿՏԻՎ ԳՈՐԾՈՆՆԵՐԻ ՎԵՐԱՑՄԱՆ ԼԾԱԿ ՈՒՆԵՆԱ»
01.03.2011 | 00:00

«Իրատես de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ փոխնախագահ ՍԱՄՎԵԼ ՆԻԿՈՅԱՆԸ
-Ձեր գնահատմամբ` ի՞նչ էր նշանակում կոալիցիոն նոր հուշագիրը և, ի վերջո, ո՞ւմ օգտին էր:
-Հուշագիրը մեր պետության, ժողովրդի, հասարակության օգտին էր: Ինչքան կայուն է երկիրը, այնքան հեշտ է արտաքին ու ներքին մարտահրավերներին դիմակայելը: Եկեք դա համարենք անցյալ` ունենք հուշագիր, որով առաջնորդվում են քաղաքական ուժերն իրենց առջև դրված խնդիրները կատարելու համար: Միանշանակ է, որ կան ներքին ու արտաքին խնդիրներ, որոնց կոալիցիոն կառավարությունը պարտավոր է լուծումներ տալ: Մենք ունենք արտաքին մարտահրավերներ, որոնց դիմակայելը պահանջում է ներքին համախմբում, հենց այդ ենթատեքստում դիտարկեք կոալիցիոն հուշագիրը:
-Արդյոք նոր հուշագիրն ավելի շատ ՀՀԿ-ԲՀԿ փոխհարաբերությունների հետևանք չէ՞ր, եթե հիշենք 50+1 տոկոսի և հայտնի այլ հայտարարությունները:
-Մենք ունենք այն, ինչ ունենք, դա շատ տրամաբանված, հավասարակշռված, քաղաքական մոտեցում էր բոլոր քաղաքական ուժերի կողմից, պատասխանատվության զգացումից բխած որոշում:
-Արտաքին ի՞նչ մարտահրավերներ եք տեսնում, որոնց դիմակայելու է կոչված հուշագիրը:
-Արտաքին մարտահրավերները բազմաթիվ ու բազմապիսի են: Ամենակարևորն ազգային անվտանգության խնդիրն է: Ակնհայտ է, որ Ադրբեջանը զինվել է մինչև ականջները և նպաստավոր պահի կարող է նյութական, ռազմական ներուժը գործադրել: Դիմակայելու համար անհրաժեշտ էին այն քայլերը, որոնք կատարվեցին մյուս գործոններն ապահովելու համար: Բացի այդ, գլոբալ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամից հետո աշխարհը ցնցող ապրանքների թանկացումին պետք է դիմակայել: Հայաստանը, ցավոք, չի կարող այդ գործընթացից խուսափել:
-Դուք չե՞ք կարծում, որ տարածաշրջան ՄԽ համանախագահների այցից հետո արված հայտարարությունը, թե որոշակի առաջընթաց է ձեռք բերված և պետք է առաջընթացիկ քայլերի համար հանդուրժողականություն ու զսպվածություն դրսևորել, ենթադրում է որոշակի համաձայնագրի պահանջ, որը կամրագրի ձեռք բերվածը և կդառնա անելիքների ճանապարհային քարտեզ:
-Դժվար է ասել` կլինի՞ ճանապարհային քարտեզ, կամ ապագային ուղղված խնդիրները կամրագրվե՞ն, բայց ակնհայտ է, որ յուրաքանչյուր հանդիպում օգտակար է, արդյունավետ` համեմատած այն վիճակի հետ, որը կլիներ, եթե հանդիպումներ չլինեին: Աստանայում ստորագրված հռչակագրի, որտեղ ոչ միայն Հայաստանի ու Ադրբեջանի նախագահների, այլև ՄԽ նախագահող երկրների ստորագրություններն են, համատեքստում, իհարկե, առաջընթացը ցանկալի է: Ակնհայտ է նաև, որ գերտերությունների նախագահների հայտարարությունները հենց այնպես չեն հնչում: Բայց կարծում եմ` ժամանակն է, որ նրանք շատ ավելի իրատեսական և հետևողական վերաբերվեն իրենց հայտարարություններին:
-Ի՞նչ նկատի ունեք:
-Մասնավորապես, երբ ասում են` պետք է զերծ մնալ սահմանային միջադեպերից, ուժով և սպառնալիքներով խնդրի լուծումից, ասում են ու բավարարվում են այդքանով, իսկ ադրբեջանական կողմը սահմանային զինված բախումներն ու սպառնալիքները շարունակում է, դա այնքան էլ պատվաբեր չէ: Ասում են, բայց Ադրբեջանը շարունակում է զինվել` երբեմն նաև իրենց օգնությամբ, որ բոլորովին հասկանալի չէ: Ակնհայտ է, որ ժամանակն է բարոյախրատականից անցնելու իրատեսական քաղաքականության` սահմանային միջադեպերը և գերսպառազինումը կանխելու համար:
-Թերևս Ադրբեջանը Եվրախորհրդի անդամ միակ երկիրն է, որ իր արտաքին քաղաքական դոկտրինի մեջ արձանագրել է կոնֆլիկտի լուծման ռազմական ճանապարհը, ԵԽ-ն ինչո՞ւ է հանդուրժում:
-Մենք երբեմն չափազանցված ակնկալիքներ ունենք միջազգային կառույցներից, մեզ թվում է, որ նրանց արժեքային համակարգն անփոփոխ և հաստատուն է, թեպետ հաճախ ականատես ենք երկակի ստանդարտների կիրառման: Ձեր ասածն այդ դեպքերից է: Մենք պետք է շատ հստակ դա հասկանանք ու գնահատենք: Հաճախ մեզ մոտ էլ քաղաքական գործիչները, ավելի հաճախ լրագրողները` ցանկանալով Հռոմի պապից ավելի կաթոլիկ լինել, հռետորական հարցեր են տալիս` թվարկեք ի՞նչ է կատարվել ԵԽ բանաձևերի պահանջների բավարարման համար: Մոռանալով, որ պահանջները տարբեր են լինում, օրինակ` կատարե՞նք իրենց ձևակերպմամբ «օկուպացված տարածքների ազատման» պահանջը: Իհարկե, եվրոպական արժեքային համակարգը` մարդու իրավունքների պաշտպանության, օրենքի առաջ բոլորի իրավահավասարության, տնտեսության մրցակցայնության և բազում այլ հարցերով, կայացած, իրեն արդարացրած համակարգ է, յուրաքանչյուր պետության համար անհրաժեշտ քայլեր են դրանք, և յուրաքանչյուր պետություն դա պետք է հասկանա ու շնորհակալ լինի իրեն ցուցաբերված աջակցության համար` իր արժեհամակարգն ու տնտեսությունը համապատասխանեցնելով: Չմոռանանք նաև, որ այդ ճանապարհը Եվրոպան անցել է հարյուրամյակներով, արդեն հստակեցրել է իր պետական կառուցվածքը, ունի բնակչության պետականության գենետիկ զգացողություն, պետականության ավանդույթ ու պատմություն: Մնայուն արժեքներ չարմատավորած պետություններում բոլոր պահանջները չէ, որ կարող են օգտակար լինել: Իհարկե, ես դեմ չեմ եվրոպական արժեքային համակարգին, բարեփոխումներին, բնականաբար` ոչ, ըստ իս, ամեն ինչ պետք է արվի հավասարակշռված, չափավորված, իմաստավորված:
-Չե՞ք կարծում, որ արմատավորված ավանդույթները, զգացողությունն ու պատմությունը բերում են որոշակի կարծրատիպեր, երբ այդ պատկերացումներից ելնելով այլ երկրների ազգային առանձնահատկությունները հաշվի չեն առնվում, ընկալման ճկունությունը կորցնում է նաև եվրոպական միտքը:
-Եվրոպական միտքը, որպես ավանդույթ ձևավորված լինելուց բացի, նաև ավանդական հաջողություններ ունի իր ակտիվում, որը թույլ է տալիս մտածել, թե ամեն ինչ ճիշտ է արվում, ամեն ինչ իդեալական է ու ընդօրինակման արժանի: Բայց պարզ է, որ ամեն ինչ չէ, որ բուն Եվրոպայում իդեալական է ու ընդօրինակման ենթակա: Պարզապես պետք է եվրոպական և սեփական արժեքային համակարգերի համադրում` իրենց լավագույն կողմերով: Ի վերջո, եվրոպական քաղաքակրթությունը հիմնված է քրիստոնեական արժեքների վրա, այն արժեքների, որոնց ձևավորման հիմքում նաև Հայաստանն է եղել:
-Երբ Ադրբեջանը, հակառակ համանախագահ երկրների նախագահների, իր իսկ նախագահի ստորագրած փաստաթղթերի, հելսինկյան եզրափակիչ ակտի երեք համահավասար սկզբունքներից գերակայությունը տալիս է տարածքային ամբողջականությանը, տրամաբանական չե՞ք համարում, որ, ի վերջո, կամ բանակցություններից դուրս պիտի գա, կամ պատերազմի սպառնալիքն իրագործի:
-Պատերազմի հավանականությունը ոչ ոք չի կարող բացառել, խաղաղություն ես ուզում` պատրաստ եղիր պատերազմի: Մտածիր քո ներքին քաղաքականության, տնտեսության, բանակի, սպառազինությունների, դաշնակիցների մասին, արա այն քայլերը, որոնք կախված են քեզնից: Իսկ սպառնալիքը նաև քաղաքական բաղադրիչ է:
-Հայաստանի Հանրապետության ազգային անվտանգությանն առնչվող խնդիր չե՞ք համարում արտագաղթը:
-Հայաստանի Հանրապետության անկախության 20 տարիներին արտագաղթը եղել է, ինչպես եղել է և դրանից առաջ: Յուրաքանչյուր իշխանություն արտագաղթը կանխելու համար պետք է տեսանելի քայլեր անի, որոնք վերաբերում են սոցիալական արդարության խնդրի լուծմանը:
-Հայաստանի կառավարությունն այսօր այդ խնդրի լուծմանն ուղղված ի՞նչ քայլեր է անում:
-Ձեր հարցը վկայում է, որ կառավարությունը ոչ միայն պետք է հստակ քայլեր կատարի, այլև հանրությանն այդ քայլերը բացատրի, իրազեկի, ներկայացնի: Ցավոք, այդ բացը կա:
-Բացատրությանը, իրազեկմանն ու տեղեկացմանը կողմ լինելով, ուզում եմ հասկանալ` ի՞նչ է արվում գնաճի կանխման համար, որը, համաձայնեք, քարոզչություն լինի, թե չլինի, կայուն մեծություն է:
-Խնդիրը մերկապարանոց քարոզչությունը չէ: Պետական կառավարման ամբողջ համակարգն ունի կատարված աշխատանքի ներկայացման խնդիր: Եթե այն երկրներում, որտեղից ապրանքներ են ներմուծվում, այդ ապրանքների գները բարձրացել են, բնականաբար, Հայաստանում էլ թանկացումներ պիտի լինեն: Դա օբյեկտիվ գործոն է: Կառավարությունը պիտի կանխի սուբյեկտիվ գործոնները:
-Ի՞նչն եք համարում սուբյեկտիվ գործոն:
-Օրինակ, գտնել` ովքե՞ր են այս դժվարին պայմաններում փորձում գերշահույթներ ստանալ: Նման դեպքերում օրենքի ուժով կառավարության բռունցքը պիտի աշխատի: Հասարակության գնահատականը չի ուշանա:
-Դուք իրո՞ք հավատում եք, որ կլանային, ստվերային, մենաշնորհային տնտեսության հայաստանյան պայմաններում կառավարությունը կարող է բռունցք ունենալ:
-Մենաշնորհներն ամբողջ աշխարհում մրցակցային տնտեսության ձևավորման համար չարիք են, բայց և միշտ էլ լինում են: Շատ երկրներում որոշակի ոլորտներում կան բնական կամ արհեստական մենաշնորհներ: Խնդիրը մենաշնորհը չէ, այլ այն, որ պետությունը հնարավորություն ունենա կարգավորելու մենաշնորհային տնտեսության գործունեությունը:
-Մենք ունե՞նք այդ հնարավորությունները:
-Մենք ունենք սակագնային, տնտեսական մրցակցության պաշտպանության հանձնաժողովներ, որոնք պետք է հրապարակային ու թափանցիկ գործեն: Երբ դու համեմատում ու հրապարակում ես միջազգային գների հետ քո վաճառած ապրանքների գները, դա ճիշտ է: Պետությունը պետք է սուբյեկտիվ գործոնների վերացման լծակ ունենա և պատժիչ մեխանիզմ:
-Գուցե Հայաստանի պարագայում և՛ արտագաղթի կանխման, և՛ գների իջեցման, և՛ շատ այլ չլուծված խնդիրների լուծման համար պետք է աշխատատեղերի ստեղծմամբ ու արդյունաբերության վերագործարկմամբ մտահոգվենք, ինչը նաև տնտեսության դիվերսիֆիկացմանն է վերաբերում: Մի՞ֆ է, թե՞ իրական հիմքեր կան:
-Տնտեսության դիվերսիֆիկացիան այսօր տնտեսության թիվ 1 մարտահրավերն է: Դիվերսիֆիկացիան նաև ազատ հաղորդակցուղիներ ունեցող երկրի հնարավորությունն է: Ցավոք, մենք այդ հնարավորությունները չունենք: Մեզ համար շատ թանկ հաճույք է վրացական երկաթգիծը, ոչ բոլորը կարող են իրենց դա թույլ տալ: Բոլոր դեպքերում այդ ուղղությամբ քայլերը պետք է շարունակել: Պետությունը պետք է կարողանա խոշոր բիզնեսի հնարավորությունները նպատակաուղղել: Օլիգարխների դեմ չպետք է պայքարել: Օլիգարխներին պետք է ներգրավել այնպիսի բիզնես ծրագրերի մեջ, որոնք ստեղծում են աշխատատեղեր և նպատակաուղղված են արտահանման ենթակա ապրանքների արտադրմանը:
-Ե՞րբ են Հայաստանում իրականացվող ծրագրերն ուղղվելու կոնկրետ մարդուն ու նրա կեցությանը:
-Կառավարությունը պետք է ավելի շատ քայլեր ձեռնարկի սոցիալապես անապահով խավերի խնդիրների լուծման համար: Օրինակ, վրացական համարանիշերով ավտոմեքենաների մաքսազերծումը: Խնդիրն ուներ օբյեկտիվ ու սուբյեկտիվ կողմեր, ինչ-որ պահի նույնիսկ խնդիրը քաղաքականացնելու փորձ արվեց: Կառավարությունը շատ ճիշտ լուծում գտավ` ոչ թե օրենքի փոփոխություն առաջարկվեց, այլ սոցիալական խնդիր ունեցող մարդկանց անտոկոս վարկ տրամադրվեց` մաքսազերծման համար: Թանկարժեք մեքենաների դեպքում գործում է օրենքը, որը չի տարածվում սոցիալապես անապահով խավերի վրա: Ահա և Ձեր հարցի պատասխանը` թիրախային խմբերի ու կոնկրետ մարդկանց, նրանց կեցությանն ուղղված ծրագրերի առումով:
-Ինչո՞ւ 2011 թ. աշխարհն այսքան բուռն սկսեց` Սուդանից Լիբիա: Համեմատաբար խաղաղ իշխանափոխություններից հետո քաղաքացիական պատերազմի տարբերակով ի՞նչ է կատարվում արաբական աշխարհում:
-Միջազգային ֆինանսատնտեսական ճգնաժամն ազդել է բոլոր երկրների բնակչության սոցիալական վիճակի վրա: Նման ցնցումներ սպասվում էին ամբողջ աշխարհում: Աֆրիկյան պետություններն ունեն նաև առանձնահատուկ խնդիր. 70-ական թթ. առաջադիմական գաղափարներով իշխանության եկած նրանց ղեկավարներն անցած տարիներին հետ են մնացել աշխարհի զարգացումից և կաշկանդում են հասարակական առաջընթացը: Սա հին ու նոր արժեքային համակարգերի, սերունդների պայքար է, համամարդկային արժեքների և կառավարման հետամնաց համակարգերի բախման ականատեսն ենք մենք:
-Համարյա բոլոր երկրներում շարժումները սկսվեցին սոցիալական պահանջներով: Չե՞ք կարծում, որ նույն հենքով Հայաստանում էլ կարող է նման ալիք բարձրանալ:
-Գլոբալ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամից հետո սոցիալական խնդիրներ բոլոր երկրներում կան, բայց հեղափոխություններն ու քաղաքացիական պատերազմը, բարեբախտաբար, համատարած չեն:
-Դուք ճարտարագիտական համալսարանի կառավարման խորհրդի նախագահն եք, համալսարանը համագործակցում է «Սինոփսիս Արմենիա» ընկերության հետ, ո՞րն է նպատակը:
-Ճարտարագիտական համալսարանը «Սինոփսիս Արմենիա» ընկերությունում ունի համալսարանական ամբիոն, դա լավագույն տարբերակն է, երբ կրթությունը և տնտեսությունը միախառնված են, գործատուն և աշխատուժը միատեղ են: Միանշանակ է, որ համատեղ կրթությունը մեծ հաջողություններ է գրանցել: Մեր մասնագետները մեծ պահանջարկ ունեն և մրցունակ են, համալսարանում մշակված ծրագրերն օգտագործվում են նաև այլ երկրներում: «Սինոփսիս Արմենիան» ամերիկյան ընկերություն է, ԱՄՆ-ից դուրս ամենամեծ մասնաճյուղը Հայաստանում է, դա նշանակում է, որ մենք ունենք բարձրորակ մասնագետներ և կարող ենք կազմակերպել բարձր տեխնոլոգիաների ոլորտի բարձրակարգ արտադրություն, նաև կարող ենք բարձրացնել մեր կրթական մակարդակը: Խնդիրն այդ մակարդակին բարձրացնելն է նաև գիտության ու տնտեսության այլ ճյուղերը: Օրինակ, ունենք` հզոր զարգացած էներգետիկա, լեռնամետալուրգիա, նշանակում է` կարող ենք կազմակերպել կրթություն` ամենավերջին տեխնիկական հագեցածություն ունեցող արտադրությունների հիման վրա: Հայաստանի տնտեսության համար դա շատ կարևոր նշանակություն ունեցող խնդիր է: Կրթությունը պետք է լինի կիրառական և իր աշխատատեղն ունենա:
Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1601

Մեկնաբանություններ